Logo Complex of Silesian International School
  • ul. Wincentego Witosa 18
  • 40-832 Katowice

Erasmus+ "Critical and Creative Thinking – The Way Ahead" Praha – Mobilność podsumowująca 19-24 lutego 2023 r.

Erasmus to niesamowity projekt, który daje tak wiele wspaniałych wspomnień każdemu z jego uczestników. Dzięki niemu wiele osób z różnych krajów, o odmiennych zainteresowaniach i kulturach, spotykało się w tych samych miejscach w tym samym czasie. Polska, Czechy, Słowenia, Litwa i Bułgaria mogły wspólnie stworzyć dziesiątki niezapomnianych chwil i przeżyć. Erasmus pokazał nam, jak wszyscy jesteśmy w stanie pracować razem, jednocześnie dobrze się bawiąc. To przyczyniło się do tego, że zjednoczyliśmy się w zdobywaniu wiedzy i poszerzaniu horyzontów.

Pierwszego dni Erasmusa zespół czeski zorganizował zajęcia powitalne i prezentację o Czechach. Zajęcia powitalne odbyły się w Skautským institute v Rybárně. Trochę się poznaliśmy. Każdy musiał podać swoje imię, wiek, kraj pochodzenia i zabawny fakt, który zna z Pragi lub Czech. Następnie prezentacja dostarczyła nam podstawowej wiedzy o Czechach. Ogólnie rzecz biorąc, było to świetne wprowadzenie.

W poniedziałek gospodarze zabrali nas na wycieczkę z przewodnikiem. Pokazali nam najważniejsze i najciekawsze miejsca w Pradze takie jak: Ściana Lennona, Zamek Praski, Most Karola. Ujrzenie ściany Lennona i fakt, że każdy mógł coś na niej napisać lub narysować było zabawnym przeżyciem. Najbardziej spodobał się nam Zamek Praski ze względu na rzeźby zdobiące bramę wejściową do Pałacu Prezydenckiego. Drugą rzeczą, którą podziwialiśmy podczas zwiedzania zamku, był niesamowity widok na miasto. Następnie przeszliśmy przez Most Karola w pobliże restauracji gdzie zjedliśmy pyszną pizzę. Spacerowanie po Pradze różni się od chodzenia po Katowicach (mieście, w którym jest nasza szkoła) głównie dlatego, że nasze miasto jest młode i nie mamy zbyt wielu tak zabytkowych budynków. Stare budynki, ulice i mosty były tym, co najbardziej podobało mi się w Pradze. Wszyscy zauważyliśmy, jak czyste są chodniki. W Polsce mamy dużo papierosów i ogólnie śmieci na ziemi. Widok czystych chodników sprawił, że wyrzucaliśmy wszystko do koszy na śmieci.

Drugiego dnia Erasmusa każdy musiał wykonać prezentację na temat mobilności Erasmus w swojim kraju. Wspaniale było przypomnieć sobie wszystkie rzeczy, które zrobiliśmy w ciągu ostatnich dwóch lat. Wszyscy byliśmy wdzięczni, że mogliśmy zdobyć tak wiele różnych doświadczeń, które naprawdę poszerzyły nasze horyzonty. Następnie zostaliśmy podzieleni na różne grupy, gdzie na pierwszej stronie gazety musieliśmy podsumować, co jest dla nas kwintesencją Erasmusa. Musieliśmy wykazać się kreatywnością. Niektóre grupy pisały o swoich indywidualnych doświadczeniach, inne o tym, jak spotkały na Erasmusie swojego ulubionego nauczyciela, którym okazał się nasz nauczyciel.

Gdy dotarliśmy do Liceum im. Jana Palachy, zostaliśmy serdecznie powitani przez dyrektora szkoły. Następnie rozpoczęły się nasze warsztaty „Debata”, które poprowadził pan John Walley. Ten projekt zachęcił nas do pracy w międzynarodowych zespołach w celu lepszego wzajemnego zrozumienia i przełamania barier językowych. Ćwiczyliśmy debatowanie, aby rozwinąć logiczne, krytyczne i kreatywne myślenie. Co najważniejsze, nauczyliśmy się skuteczniej wspierać nasze argumenty. Z drugiej strony wszyscy musieliśmy również pełnić funkcje jurorów i byliśmy zobowiązani do konstruktywnej informacji zwrotnej. Naszym zdaniem ten projekt był szczególnie korzystny, ponieważ każdy musiał w pełni uczestniczyć w tym przedsięwzięciu.

W środę, która była naszym trzecim dniem na Erasmusie+, pojechaliśmy do miejscowości Kutná Hora. Czescy uczniowie i pani Barbora Padilla zorganizowali wycieczkę z przewodnikiem po tym miejscu i przygotowali kilka faktów historycznych na temat różnego miejsc. Po obiedzie cała nasza grupa udała się do kaplicy czaszek zwanej „Sedlec Ossuarium”. Nie wolno było fotografować. Cały pokaz był wzruszający, ale jednocześnie niezwykle fascynujący, gdyż większość z nas nigdy nie miała okazji zobaczyć takiej wystawy.

Poszliśmy również do galerii sztuki o nazwie Central Bohemian Gallery ,,GASK”. Jednym z wielu kreatywnych zadań, o które nas poproszono, było wybranie karty z zapisaną emocją. Następnie przeanalizowaliśmy ją i dopasowaliśmy do zdjęć osób doświadczających charakterystycznych uczuć. To zadanie było bardzo przydatne, ponieważ pomogło nam nauczyć się analizować i rozumieć emocje obecne w dziele sztuki. Udając się do sali Pracowni Twórczej mieliśmy trochę czasu na podziwianie prezentowanych tam wyjątkowych dzieł sztuki. Po przybyciu wszystkich Erasmusków na salę, pani Adriana Šimotová zapraezentowała swoje twórcze wizje ludzi i ludzkiego ciała, w tym charakterystyczne techniki kreatywne, takie jak zgniatanie, cięcie i układanie warstw papieru i innych tekstyliów w celu stworzenia dzieła sztuki. Uchwyciliśmy nasze codzienne czynności za pomocą technik opisanych powyżej. Na zakończenie warsztatów zaprezentowaliśmy naszą twórczość innym uczniom.

Czwartek był naszym ostatnim dniem programu Erasmus+ „Myślenie krytyczne i kreatywne”. Rano mieliśmy okazję uczestniczyć w Warsztatach Twórczego Myślenia dotyczących roli dzieci w propagandzie. Po pierwsze, z pomocą pani Lucie Tutrovej poznaliśmy podstawy różnych metod manipulacji, takich jak fake newsy, teorie spiskowe, dezinformacja, dezinformacja i propaganda. Zostaliśmy podzieleni na wielonarodowe zespoły, z których każdy otrzymał inny rodzaj manipulacji. Naszym zadaniem było dowiedzieć się jak najwięcej na zadany temat, a później w grupach mieszanych musieliśmy wyjaśnić ogólne pojęcie reszcie grupy. Następnie dostaliśmy próbkę manipulacji, na przykład artykuł z gazety, i musieliśmy przeanalizować tekst podając, jaki to rodzaj działania manipulacyjnego. Uważam, że to ćwiczenie było bardzo przydatne, ponieważ nauczyliśmy się, jak rozróżniać różne rodzaje manipulacji i jak są one wykorzystywane w prawdziwym życiu. Drugą częścią porannych warsztatów był wykład pana Jana Kubíčka na temat roli propagandy we współczesnej Rosji. Zobaczyliśmy dwa krótkie filmy propagandowe, a także przeanalizowaliśmy je w małych grupach. Te warsztaty dały nam nowe spojrzenie na to, jak łatwo dzieci mogą stać się narzędziem manipulacji w propagandzie.

Drugie spotkanie czwartego dnia zostało zorganizowane w jednej z sal szkolnych. Czescy studenci przygotowali końcową prezentację podsumowującą, która dała wszystkim uczestnikom możliwość przypomnienia sobie działań, które miały miejsce w różnych krajach podczas projektu Erasmus+. Podczas tej prezentacji każdy z nas mógł pomyśleć o tych działaniach. Czas na refleksję nad warsztatami był świetnym momentem, aby uświadomić sobie, jak skorzystaliśmy na nich my i nasze otoczenie, co zmieniły one w naszym sposobie myślenia i postrzegania wszystkiego, co nas otacza.

„Incydenty Krytyczne” to nazwa warsztatu zorganizowanego przez Pana Janusza Woźniaka. Incydent krytyczny to zdarzenie wykraczające poza zakres normalnego doświadczenia. Naszym zadaniem było napisanie krótkiego akapitu o jednej rzeczy, która zaskoczyła nas w Pradze, a która nie istnieje w naszym mieście lub kraju. Każdy miał okazję pomyśleć nie tylko o warsztacie, ale także o różnicach w stosunku do naszego kraju. To zadanie było okazją do zastanowienia się nad różnicami kulturowymi, których nie byliśmy świadomi przed Erasmusem. Moim zdaniem to spotkanie było dla wszystkich świetną okazją do przypomnienia sobie całego projektu Erasmus+, nie tylko samych warsztatów, ale i Pragi.

POWRÓT